Att överleva en dålig dag

 
FIKA OCH ÄT MAT MED ANDRA
Jag förespråkar inte att en ska äta sina känslor men jag mår alltid bättre när jag äter god mat tillsammans med andra. När jag är med mina vänner eller jag och Markus är ensamma en dag kan jag spenderade tiden enbart med att äta god mat och dricka kaffe.
 
SÄTT UPP MÅL
Jag tycker om att planera upp min vardag och för min egen skull sätta upp mål. Vad vill jag uppnå och hur ska jag komma dit. Det är lättare att inte ge upp och tycka att jag har misslyckats om jag redan har get mig själv utrymmet för att saker kommer att ta tid. Det är mycket lättare att inte bli stressad om jag har brutit ned processen i bitar. Dag för dag hur ska jag komma dit jag vill.
 
 
ORGANISERA OCH HÅLL ORDNING
När jag organiserar, städar och gör mig av med skräp så gör jag plats för nya saker i mitt liv. Om det är stökigt hemma, om jag inte har ordning och om jag inte har planerat upp mina dagar så är det väldigt lätt att det påverkar mig när jag behöver fokusera. Det är omöjligt för mig att slappna av om allt runt omkring mig är i oordning. Inget får mig att slappna av som att komma hem till en bäddad säng när jag har haft en dålig dag. Om Helmer och Markus är glada över att jag är hemma men vi har glömt att diska undan så kommer jag att irritera mig på det och fokusera på det istället för det som är viktigt.
 
PRATA UT
Jag är min egen värsta fiende, jag kan över analysera vad som helst. Den minsta lilla sak kan bli jordens undergång i mitt huvud. Det som hjälper för mig, även om jag inte alltid vill erkänna det, är att prata ut med någon som känner mig och hur jag är. Någon som jag är trygg med och som kommer att säga det jag behöver höra och inte bara slätar över saker. Ofta inser jag att jag överreagerar att det är mycket värre i mitt huvud än vad det egentligen är.
 
 
GE DINA INTRESSEN TID
Oavsett vad du tycker om att göra. Laga mat, läsa eller måla. Ge dig själv tid att göra det som bara är roligt. Det som är kravlöst och givande. Det hjälper mig att koppla bort från det intensiva som stör mig. Det hjälper mig att lämna det jag är stressad över och omfokusera för att sen lösa problemet. Det finns inget som passar bättre när jag har en dålig dag som att drunkna i något som bara är kul.
 
TRÄNA
Kroppen mår sämre av att den inte får motion och då blir också huvudet segare. När du tränar släpper kroppen ut endorfiner som får dig att må bättre, det är fakta ingen pepptalk. Tidigare var träning bara ett krav och något som bara var jobbigt. Men det har förändrats nu när jag inte har lika mycket tid att lägga på träning. Att träna för tränandets skull har aldrig varit min grej men nu tränar jag för att få vara ensam en stund. En löprunda är Evelinatid för mig, tid då jag inte tänker på någonting utan bara kopplar bort och kanske lyssnar på lite musik. Jag mår alltid bättre resten av dagen och även dagen därpå.

GE DIG UT PÅ EN RESA
Det måste inte vara en dyr utomlandssemester. Du kan planera en dagstur till en plats där du bor eller packa en picknickorg och åk på en utflykt om vädret tillåter. Det kan räcka med att du åker och sätter dig på ett nytt ställe om du ska jobba eller plugga. En ny miljö kan göra mycket för inspirationen och lätta upp humöret om du har en dålig dag.
 
 
HA PERSPEKTIV PÅ SAKER
Något som jag gör om jag är stressad och ofokuserad är att jag tar en minut eller två och ber. Det hjälper mig att omfokusera och påminner mig om att det jag är stressad över kommer att lösa sig. Att det jag irriterar mig över är minimalt i jämförelse med så mycket annat. Gud har allt underkontroll och att jag mår bra.